Week 49 en 50 Canada 2016 / 2017 - Reisverslag uit Leask, Canada van Erwin Groot - WaarBenJij.nu Week 49 en 50 Canada 2016 / 2017 - Reisverslag uit Leask, Canada van Erwin Groot - WaarBenJij.nu

Week 49 en 50 Canada 2016 / 2017

Door: Erwin de Groot

Blijf op de hoogte en volg Erwin

30 Juli 2017 | Canada, Leask

Alweer 2 weken voorbij... En het einde is nu toch echt in zicht:-(

Maandag (week 49) ben ik naar Jean Drapeau park gegaan op het eiland bij Montreal. Dit is een groot park met een museum in het midden. Het museum was helaas gesloten maar ik heb me prima vermaakt lekker relaxen en heerlijke picknick gedaan met een paar van het hostel. Daarna ben ik nog even naar het formule1 circuit gegaan en hebben we daar over gelopen. Toch best een flinke wandeling^^
Savonds zijn we naar een festival gegaan wat nieuw was die week, just laugh... ja de naam zegt t al, gewoon gekkigheid. Van grote lachspiegels tot komische optredens. Tevens was er een foodfestival (kenners van mij weten dat ik hier gek op ben^^) dus daar lekker een drankje gedronken en lekker op t terras gezeten.

Dinsdags heb ik een relax dag gedaan. Lekker rustig aan in het park zitten en niet zoveel uitvreten. Nog even genieten van het lekkere weer onder genot van een drankje en wat snacks. Savonds naar een Afrikaans festival gegaan met muziek en eten. Heerlijk zomers festival en gezelligheid in het park.
Daarna door een straat gelopen waar ze allemaal spelletjes hebben op straat. Van Deense spelletjes tot Canadese spelletjes, levend tafelvoetbal, doolhof, reuze jenga, en ga zo maar door. Erg grappig te zien dat iedereen fanatiek spelletjes speelt. En ja ik als spelletjes fan heb dan toch ook maar eventjes spelletjes gespeeld.
Na afloop liep ik terug naar het hostel en toen ik de hoek om liep was iedereen van 10 naar 0 aan het aftellen. Wat bleek er was een persoon die zich liet afschieten uit een reuze kanon over een groot plein (onderdeel van 'just laugh' festival). Dat dus ook nog even van dichtbij gezien.

Woensdag ben ik even boodschappen gaan doen en heb ik veel tijd besteed aan verzenden van sollicitaties. Ja dat hoort er ook allemaal weer bij:-( moet toch weer wat gaan doen als ik in Nederland ben. Savonds ben ik met André (de Italiaanse vriend die ik in vancouver ontmoet had) naar een verjaardag gegaan in een groot park midden in Montreal, parc la fontaine. Daar lekker gezellig drankjes gedronken en de verjaardag gevierd.

Donderdag heb ik eerst weer wat tijd besteed aan sollicitaties en dingen regelen voor in Nederland. Daarna beetje series gekeken op Netflix want t weer was behoorlijk slecht. Savonds toch nog weer even naar het circusfestival gegaan gevolgd door het foodfestival. Daar samen met André wat gegeten en genoten van een heerlijke kan sangria. André is op moment van schrijven alweer terug naar Italië. Hij kon niet werk vinden voor augustus en dat is thuis voor hem een goede maand om te werken. Dus hij besloot naar huis te gaan en later terug te keren naar Canada. Dus de laatste dagen besloten we vooral veel te gaan bezoeken en gezellig te genieten.

Vrijdag weer wat tijd besteed aan sollicitaties. Het verbaasd me hoeveel reacties ik kreeg op het online zetten van mijn CV. Overigens zijn de meeste van hen niet eens bekend met skypeinterview. Maar goed het doet me goed dat er behoorlijk wat reacties komen. Dus vooral veel afspraken plannen en hier en daar skypen. Daarna naar een markt geweest en savonda naar een vuurwerkshow gegaan van de internationale vuurwerk wedstrijd. Weer een prachtige show van ruim 30 minuten aan diverse soorten vuurwerk! Lekker op een terrasje met een drankje, GENIETEN!

Zaterdag de was gedaan voor de laatste keer in Canada (als het goed is). En daarna mijn tas grotendeels gepakt en wat Netflix gekeken. Het weer is een beetje wisselvallig dus lekker rustig aan binnen zitten.
Savonds toch weer op pad gegaan om de festivalletjes te bezoeken met André.

Zondags eerst wat sollicitaties verstuurd en halverwege de middag met André naar een grote kathedraal geweest en daarna de Mont Royal opgelopen. Wat blijft het toch een gaaf uitzicht vanaf die berg over Montreal. Een zeer goed einde van de periode in Montreal. Daarna zijn we met twee van zijn excollega's van een filmopname die hij gedaan had eerder die maand wat gaan drinken. Het waren allemaal Italianen dus soms was er voor mij geen volgen aan als ze Italiaans gingen praten. Overigens wel een heerlijk bierproeverij gehad met allemaal kleine glazen verschillende niet die daar lokaal gebrouwd zijn. En daarna afscheid genomen van André. Ik ga weg uit Montreal en hij zal donderdags terug gaan naar Italië. Maar afgesproken elkaar in europa zeker vaker te gaan zien!

Maandag vroeg uit bed want ik ga met de bus naar Toronto. De laatste stop van mijn reis in Canada. Er begonnen in augustus 2016 en ga er nu (juli 2017) mijn trip eindigen:-(
Maandag was een lange dag van busreizen. In totaal 11 uur in de bus. Maar nog een keer heerlijk genieten van de omgeving.
Aangekomen in Toronto wist ik nog precies waar ik heen moest lopen en was ik zo in het hostel. Meteen mijn bed maar ingedoken want van een busreis wordt je toch best moe.

Dinsdag ben ik vooral rond gaan lopen door de stad! Wat blijf ik dit een geweldige stad vinden. Ook al hebben ze niet de festivallen van Montreal,de bergen van de Rockies of wat dan ook. Het is en blijft mijn favoriete Canadese stad. Als ik de kans krijg zou ik hier best willen gaan wonen!
Lekker genoten van de stad en heerlijk relaxt aan het water gezeten. Helaas zijn de eilanden gesloten vanwege overstromingen (het water staat behoorlijk hoog) dus ik kon daar niet heen, maar daarom zeker niet minder genoten.

Woensdag had ik even een dip dag. Het komt allemaal wel heel snel dichtbij nu. Veel sollicitatiemails beantwoord en afspraken gemaakt. Zelfs al wat interviews gehad via Skype weer. En dan realiseer je dat het er toch echt op zit. Maar meteen de knop om en weer heerlijk wezen rondlopen in de stad samen met een jongen en twee meiden die die dag gearriveerd waren vanuit Engeland. Ze vonden het erg grappig dat ik precies wist waar je heen moest gaan en hoe te lopen en welke bus of tram te nemen. Voor mij erg leuk om te zien ook dat gebouwen of pleinen die eerder mijn trip afgesloten waren wegen onderhoud of verbouwing nu af zijn en dus open. Ik kan uren van deze stad genieten, krijg er geen genoeg van.

Donderdag ben ik naar de saint Lawrence Market geweest. Dit is een grote indoor markt met allemaal diverse winkeltjes. Kaas, vlees, vis, bakkerijen, souvenierwinkeltjes, fruithandelaren, noem het maar op. Heel ouderwets en druk en daardoor super gezellige uitstraling. Ik haalde bij de bakker 2 broodjes en moest 5 dollar betalen. Ik gaf 20 en ik kreeg van de kassière 25 dollar terug... Ik uitgelegd dat het niet klopt maar ze rekende het na en ze stond erop dat ik het geld accepteerde want het klopte... nouja extra genoten van de broodjes dan maar^^
Daarna naar het waterfront gelopen en daar heerlijk genoten in het park van het heerlijke weer. Nu toch eigenlijk wel een ultiem vakantiegevoel. Bijna naar huis maar toch nog even lekker van de zomer genieten.

Vrijdag ben ik naar een jazzfestival gegaan. Gezellige muziek en weer vanalles te eten en drinken. Genieten op en top! Savonda met Chris afgesproken. Ik had hem de eerste vakantie dat ik naar Canada kwam al ontmoet en daarna steeds in contact gebleven. Hij nodigde me uit voor een etentje en daarna voor wat drankjes. Vooral veel bijgekletst en hij had plannen volgend jaar een rondreis te maken door Nederland Duitsland Italië en Spanje. Dus wie weet zien we elkaar weer in Europa! Het voelt vooral goed dat je vrienden maakt tijdens een reis en zodra je ze weer ziet (ook al is het na een aantal maanden) het blijft altijd gezellig en leuk om over de reizen te vertellen aan elkaar.

Zaterdag nog wat e-mails gestuurd voor sollicitaties. Daarna dingen geregeld in Canada zoals het stopzetten van mijn bankaccount, creditcard en telefoon. Daarna met een jongen van het hostel nog wat rondgelopen en terug in het hotel mijn laatste ding geregeld... online ingecheckt voor de vlucht terug naar Nederland:-( je leest het goed... zondag vlieg ik terug naar Nederland.

Zondag... tja vandaag een enorm dubbel gevoel. Ik wil zeker Canada niet verlaten. Super ervaring, geweldige mensen ontmoet over heel Canada, geweldige activiteiten gedaan gedurende de ruim 11 maanden en wat een geweldig divers land is het. Vooral het feit dat ze lekker hun gang gaan, niet bang zijn voor terrorisme of wat dan ook En heerlijk relaxt in het leven staan. Het voelt geweldig om hier voor (bijna) een volledig jaar deel van uit te maken. Je voelt je zo welkom in Canada! Mijn reis zit er vandaag dan toch echt op maar de ervaring en de herinnering blijft voor altijd bij me. Mijn reisboek... ja die is zo goed als vol! De foto's (ruim 7000) moet ik gaan uitzoeken en ordenen, maar zijn het bewijs. Dit is een hoofdstuk van mijn leven die ik afsluit, we gaan door met een nieuw hoofdstuk:-) opzoek naar een nieuwe baan, een nieuwe uitdaging en nieuwe ervaringen. En ik ga zeker weten nog een keer (ik hoop meerdere malen) terug komen in Canada!
Maar zoals gezegd het voelt dubbel. Verdrietig dat de reis over is, maar blij dat ik mijn familie en vrienden in Nederland weer ga zien. Ja nu ik naar huis kom besef ik hoe erg je die toch mist. Het voelt goed... Het is mooi geweest voor nu... we gaan naar huis, naar mijn familie, naar mijn thuis! En niet te vergeten ik ga naar mijn eigen bed!!!wat kijk ik daar naar uit.

Om 21.00uur Canadese tijd (3.00uur Nederlandse tijd) vertrekt mijn vliegtuig om via ijsland naar Amsterdam te gaan. Daar zal ik maandag 31 juli om 12.40uur Nederlandse tijd landen.
Ik wil iedereen bedanken voor het lezen van mijn blog en de leuke reacties die ik erop gekregen heb. Dit zal mijn laatste blog zijn (voorlopig). Komende tijd vooral weer wennen aan Nederland en opzoek naar een nieuwe baan. En als ik weer eenmaal gewend ben en de jetlag is weer verdwenen dan weer gezellig in Nederland afspreken?!
We gaan elkaar spreken! Thanks en tot snel!

• 30 Juli 2017 - 22:17

Aleid:

It is the journey
    That matters, in the end ....

• 30 Juli 2017 - 23:21

Ans:

Nou Erwin, het zit erop. Snap zeker dat het dubbel voelt maar zoals je zelf al zegt: een supermooi hoofdstuk uit je leven waar je altijd fijn op kunt terugkijken!!
    Een hele goede reis, geniet van je thuiskomst en rust lekker uit!