Week 12 Canada 2016 / 2017 - Reisverslag uit Powell River, Canada van Erwin Groot - WaarBenJij.nu Week 12 Canada 2016 / 2017 - Reisverslag uit Powell River, Canada van Erwin Groot - WaarBenJij.nu

Week 12 Canada 2016 / 2017

Door: Erwin de Groot

Blijf op de hoogte en volg Erwin

13 November 2016 | Canada, Powell River

Niet te geloven. Week 12 alweer:-* En het was een prima week maar helaas wel weer veel regen:-(

Maandag na een korte busreis van een halfuurtje aangekomen in Whistler. Daar nog even met de stadsbus naar het hostel (20minuten). Whistler bestaat uit kleine verschillende 'dorpjes'. Zo heb je het centrum wat Whistler Village heet, Creektown, Function Junction en het deel waar mijn hostel is Cheakamus Crossing (ook wel Olympic Village genoemd). Overal in Whistler kan je zien dat een in 2010 de olympische winterspelen zijn geweest. Olympische ringen, plakkaten met herinneringen en verwijzingen naar de spelen. Erg leuk om dat zo te zien.
In Cheakamus Crossing is eigenlijk helemaal niets te beleven. Er is geen bar (behalve de hostelbar), geen supermarkt zelfs geen restaurantje. Het enige wat ze er wel hebben is een sportcomplex en sportvelden (het was dan ook het dorp waar de olympische sporters deels verbleven...). Maar als je gewoon om je heen kijkt dan geniet je van alles om je heen! Bergen (met en zonder sneeuw), de Cheakamus River (ideaal voor raften volgens mij^^) maar vooral de rust!
Eenmaal ingecheckt in het hostel ben ik even rond gaan lopen door het dorpje, maar dat was na 5 minuten al gedaan. Dus toen de bus maar genomen richting Whistler Village, het centrum. Dit is prima te doen met de bus die heen en weer rijdt tussen de verschillende delen van Whistler en duurt ongeveer 20 minuten.
Eenmaal in Whistler Village voelt het meteen als een skigebied! Veel restaurantjes en barretjes en op de achtergrond de grote bergen met de skipistes. Helaas zat ik net voor het winterseizoen en waren de liften en veel activiteiten gesloten. Dus het enige wat ik kon doen was rondlopen, winkeltjes bekijken en wat wandelingen in de natuur.
Maar eerst maar eens rustig een beetje verkennen. Meteen uit de bus heb je het informatiepunt van Whistler en daar heb ik dan maar even een buskaartje gehaald voor de periode dat ik in Whistler zou zijn (10rittenkaart voor de prijs van 9 ritten was de goedkoopste optie^^).
Daarna ben ik wat rond gaan lopen en hen ik een leuk restaurantje gevonden om mijn diner te hebben. Daar binnen gekomen kwamen 3 andere backpackers binnen en die vroegen of ik bij hen aan wilde schuiven, ideaal dus en niet alleen eten:-). We hebben gezellig met z'n 4en gegeten en daarna nog wat gedronken in de bar er naast (dit keer gewoon icetea en geen bier:-p).

Dinsdag ben ik eerst wat gaan wandelen in de omgeving van mijn hostel langs de Cheakamus River. Dit is een vrij wilde rivier dien er voor mij als leek erg interessant uit ziet om op te raften of te kajakken. Maar zoals al gezegd, alle activiteiten waren gesloten:-(
Helaas was het vandaag erg regenachtig en ben ik maar met de bus naar Whistler Village gegaan om daar de shops en omgeving verder te bekijken. Het is verdeelt in 3 verschillende delen. Het eerste deel is Whistler centrum, dan heb je nog Whistler Village North en Whistler Upper Village. In Village North heb je de bibliotheek, Whistler museum, een grote supermarkt, wat restaurantjes, skishop's en is het olympic plaza gevestigd. Hier werden de medailles uitgereikt die behaald werden op de spelen. Dit plein is gekenmerkt door de olympische ringen die op t plein staan en alle namen van medaillewinnaars tijdens de spelen.
Upper Village is een deel met skiliften, een rodelbaan, activiteitencentrum en wat restaurantjes. Hier was echter alles dicht. Wel zag ik een groep lifties die instructielessen volgden met onder andere hoe ze iemand moeten opvangen als de skilift het begeeft.
En in Village centrum heb je eigenlijk alleen maar restaurantjes, barretjes, een kleine supermarkt, skiliften en souvenirwinkeltjes. Hier was eigenlijk alles we open (behalve de liften) maar kon je toch merken dat het super rustig is en dat iedereen aan het voorbereiden is voor het winterseizoen.
Wat wel opvalt is dat alles al in de kerstsfeer is gebracht, inclusief de muziek... gezellig maar voor mijn doen toch beetje vroeg begin november (normaal eerst alle sinterklaas dingen nog...).
Savonds heb ik in een bar/restaurant gegeten die ik wel vaker tegen kwam, the Warehouse. Hier is al het eten 4,95cad en dat is natuurlijk ideaal voor lowbudget mensen zoals ik:-).
Het was de avond van de Amerikaanse verkiezingen en die wordt hier toch wel erg gespannen gevolgt. En toen eenmaal duidelijk werd dat het Trump zal worden als nieuwe president had iedereen wel een beetje een vreemd gevoel en was de sfeer toch best apart, wat nu...? Maar dat is denk ik overal in de wereld wel een beetje. Ach ik ben er niet zo mee bezig en wil er ook helemaal niet mee bezig zijn. Ik blijf lekker genieten zoals ik het nu ook al doe en zie wel hoe het afloopt:-p

Woensdag, jeah eindelijk mooi weer!!!, ben ik gaan wandelen. Eerst richting Creekside (toch zo'n 6km verderop) en daar heb ik de bus genomen naar Village. Daar heb ik heerlijk gewandelt in de omgeving en ben ik naar Lost Lake gelopen. Hier heb ik een kleine 3 uur genoten van het meer en het uitzicht. Misschien iets te lang want het werd alweer donker en ik moest dus wel weer terug. Maar eerst zie je het meer in de zon en de gave weerspiegeling van alles in het meer, en dan... zie je ineens dichte mist komen en geeft het ineens een spooky uiterlijk aan de omgeving:-) in het meer nog wat otters gezien en langs het meer veel eekhoorntjes (je ziet ze eigenlijk ook overal).
Het is maar 30 minuten terug naar Village centrum waar ik heb genoten van m'n avondeten en savonds nog wat heb gedronken met een paar uit het hostel die ik tegen kwam in Village.

Donderdag, weer een dag met mooi weer, ben ik achter het hostel gaan wandelen richting trainwreck trail. Dit is een wandelroute die leidt naar een treinwrak en hoorde van iedereen in het hostel dat dit zeer de moeite waard is. Het schijnt te gaan om een 'ramp' welke plaats heeft gevonden in 1956 en dat de treinstellen verplaatst zijn. Dit zou verklaren waarom er geen schade aan de bomen is in de directe omgeving van de treinstellen. Geen idee wat er van waar is maar het ziet er wel indrukwekkend uit. In totaal liggen er 6 treinwagons verspreid in het bos. Een aantal treinstellen hebben ze onderdeel gemaakt van een bmx parcours wat ondertussen alweer ingestort is en onbruikbaar is. Maar al met al is het zeker de moeite waard om er heen te lopen en het te zien, 6 zwaar beschadigde wagons in het midden van het bos...
En sinds juli dit jaar is het makkelijker om er te komen vanaf het hostel, ze hebben een suspensionbridge aangelegd over de Cheakamus River :-).
Na deze wandeling heb ik een 3e wandeling gemaakt langs de Cheakamus River. Dit was gewoon een wandeling zonder een uitzicht wat erg tegenviel.
Daarna ben ik met de bus richting Creekside gegaan om daar wat te gaan rondkijken. Vanaf Creekside kan je met een lift omhoog en heb je verschillende skipistes. Maar ook dit was gesloten. Net als alle winkeltjes. Hier stonden zelfs nog behoorlijk wat pandjes leeg voor de verhuur:-o.
Dus maar besloten om weer naar Village te gaan waar ik wat boodschappen heb gedaan voor de reis terug naar Vancouver. Deze stond gepland voor Zondag maar heb ik verzet naar Vrijdag. Savonds had ik met Linda (vriendin van Arjan) afgesproken en hebben we wat gegeten en wat gedronken. Daarna terug naar het hostel en mijn tas vast gepakt voor de terugreis.

Vrijdag ben ik met Whistler connection, een shuttle tussen vancouver en whistler) terug gegaan naar Vancouver. Dit was een en busreis van 1,5 uur over de sea to the sky highway, een van de gave snelwegen in Canada door de rocky mountains. Eenmaal terug in Vancouver heb ik nog even m'n benen gestrekt door rond te lopen, wat kan een stad snel veranderen. Een week geleden ging ik weg en was het nog veel halloween, nu kom je terug en is alles kerst:-) zo gezellig ergens zo sfeervol!

Zaterdag ben ik naar Burnaby gegaan waar een grote shopping mall is, metropolis (metrotown). Dit is echt mega groot en ik was zelfs een moment even de weg kwijt. Maar ach, gewoon blijven lopen en je komt vanzelf weer een bekend punt tegen:-)
Hier heb ik toch maar een extra trui gekocht voor de winterperiode. En ik heb wat boodschappen gedaan voor de Hollandse maaltijd die ik ga maken! Heerlijk stampot boerenkool^^ wat kan je toch genieten van een Hollandse maal als je zo ver weg bent van thuis:-)

Vandaag (zondag) ga ik met een local naar zijn boot en gaan we een vaartocht maken:-) ben benieuwd want t weer is niet mega goed:-/
Dit zal overigens de laatste week zijn in Vancouver, volgend weekend ben ik onderweg naar Calgary (of zit ik er al) om daar mijn laatste wintervoorbereidingen (lees skikleding, skies en toebehoren) aan te schaffen en me voor te bereiden om naar Banff te gaan om te gaan werken! Het komt nu toch wel snel dichtbij:-) vind ik het erg om te gaan werken? Ja en nee! Ik geniet zo van het rondreizen en het vrije leventje dat ik nu heb:-) maar aan de andere kant ik wil toch ook wel wat geld verdienen. En ik kijk toch wel een beetje uit naar het verblijven op 1 plek en mijn tas daar uit te pakken en voorlopig niet meer in te pakken:-)
Maar eerst nog zeker 2 weken genieten van het rondreizen:-) misschien bedenk ik nog wel een bestemming om komende week twee bezoeken voor een aantal dagen, you never know^^

Veel plezier daar in Nederland met alle Sinterklaasperikelen! Ik zal mijn schoentjes hier zetten en zie de kadootjes er wel in verschijnen:-p

  • 13 November 2016 - 22:42

    Aleid:

    Alleen jammer dat ze de goede man daar niet kennen

  • 13 November 2016 - 23:56

    Ans:

    Mooi weer Erwin! Benieuwd wat er morgen in je schoen zit! Haha

  • 15 November 2016 - 20:43

    Marca:

    Gaat lekker daar hè. Ben jaloers! ;-)
    Geniet ervan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erwin

Hier zal ik verslag doen van de reis die ik ga maken naar Canada in 2016/2017.

Actief sinds 12 Aug. 2016
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 101525

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2016 - 19 Augustus 2016

Canada!!!

Landen bezocht: