Week 40 en 41 Canada 2016 / 2017 - Reisverslag uit Canmore, Canada van Erwin Groot - WaarBenJij.nu Week 40 en 41 Canada 2016 / 2017 - Reisverslag uit Canmore, Canada van Erwin Groot - WaarBenJij.nu

Week 40 en 41 Canada 2016 / 2017

Door: Erwin de Groot

Blijf op de hoogte en volg Erwin

30 Mei 2017 | Canada, Canmore

Oeps... haha zo ben je druk en vergeet je tot 2x toe om iets te schrijven voor thuis. Maar hierbij dan de blog voor week 40 en 41!!

Week 40:
Deze week was ik nog in Edmonton. Na een relaxte dag op zondag ben ik maandag nog wat gaan verkennen in de stad. Daarna kwam Konrad en zijn we naar het spelletjes café gegaan en daar lekker wat gedronken en een spelletje gespeeld. Het was super regenachtig weer dus dit was een prima activiteit om te doen.

Dinsdag zijn we naar de dierentuin in Edmonton geweest. Een klein beetje teleurstellend en klein maar ach het was wel heerlijk weer. De hokken waren erg klein en van veel dieren hadden ze ook maar 1. Daarna zijn we naar het park gegaan en daar lekker rondgelopen in het zonnetje! Ja de zomer begint ook in canada te komen. Savonds heb ik in het hostel nog wat dingen geregeld voor als Angela vanuit Nederland voor 3 weken langs komt.

Woensdag bood Konrad mij aan om nog een paar dagen bij hem te verblijven zodat ik kosten kon besparen. Zijn ouders gingen op vakantie dus hij bleef daar in het huis. We hadden niet veel zin om iets te gaan doen dus lekker beetje rond het huis gebleven en rustig aan gedaan:-) savonds moest hij werken dus reed ik met hem mee en heb ik dat deel van Edmonton beetje verkent. Het was maar 3 uurtjes dus beetje rondgelopen en wat gegeten. Daarna nog even bij een kapper naar binnen gelopen en toen was Konrad vrij dus weer opweg naar huis. Daar nog een beetje rustig aan gedaan.

Donderdag waren we extreem lui en zijn we het huis niet uit geweest. Uiteindelijk nog wel even een rondje gelopen met de hond maar daar bleef het bij. Deze avond had Konrad pasta gemaakt en eigenlijk super simpel maar mega lekker. Gewoon een pasta met gekookte kip en dan wat mayonaise en kerriepoeder en thats it. Savonds nog een filmpje gekeken en m'n tas gepakt.

Vrijdag moest Konrad weer werken en ik zou wat later in de ochtend de bus naar Calgary nemen. Dus eerst met hem meegereden naar z'n werk en daar de metro gepakt naar de bus. Het was overigens best druk in de bus en ik bedacht me ineens dat het May long weekend is en dus veel mensen naar familie gaan om de start van het seizoen in te luiden.
Eenmaal in Calgary, na ongeveer 4 uur in de bus, naar het hostel gegaan en daar dinner gemaakt en savonds nog even een rondje gelopen. Toch lekker dat je nu in je tshirt kan rondlopen inplaats van dikke truien en jas.

Zaterdag kwam Angela aan op het vliegveld van Calgary. Dus ik had haar gezegd dat ik haar op zou halen van het vliegveld. Sochtends dus rustig aan gedaan en rond het middag uur naar het vliegveld. Daar kwam ze na ongeveer een uurtje wachten dan door de deuren. Erg leuk om weer iemand van thuis te zien:-)
Het eerste wat ze zei was dat ik een canadees accent kreeg en dat ik best veel engelse woorden gebruik... haha toch weer even wennen om nederlands te praten maar het inburgeren gaat dus al prima^^
We namen de bus terug naar het hostel en hebben daar de spullen naar de kamer gebracht. Daarna zijn we even rond gaan lopen door Calgary. Even een paar dingen laten zien zoals olympic square en de shopping mall. Meteen boodschappen gedaan en daarna in het hostel eten gekookt. Angela was best vermoeid na de reis dus savonds niet heel veel meer gedaan dan rustig op het bed liggen.

Zondag zijn we naar heritage historical park gegaan. Dit is een park dat van alles verteld en laat zien over de historie van Calgary. Oude trein die rondrijdt, een oude boot met een waterrad, oude auto's en een oud dorpje. Erg leuk om door heen te lopen en het was super helder weer dus je had ook nog eens zicht op de bergen van de rocky mountains^^

Maandag hebben we de bus genomen van Calgary naar Banff, mijn Canadeze woonplaats:-p
Het was een busrit van ongeveer 2 uur dus prima te doen. Eenmaal in Banff naar het hostel gelopen. En het voelde meteen weer als thuis komen in Banff. Toch heb ik deze plek wel gemist de afgelopen maand.
Na het inchecken zijn we even rond gaan lopen door Banff. Ik voelde me net een toerguide die mensen aan het rondleiden is door het dorpje^^
Wat weet je dan veel van een dorpje als je er 5 maand gewoond hebt.
We begonnen in de hoofdstraat en daarna zijn we naar de Bowriver gelopen en van daar naar de Bowfalls. Wel apart alles nu ontdooit en sneeuwvrij te zien! Maar ook weer super mooi. Vervolgens zijn we nog even naar het fairmont hotel gelopen en heeft Angela 'het kasteel van Banff' ook even gezien. Daarna boodschappen gedaan en eten gekookt in het hostel. Na het eten nog tunnel mountain opgelopen. Angela had er best wat moeite mee, maar het is hier een stuk hoger dan in Nederland en de lucht is ook een stuk droger dus dat zal de verklaring zijn:-p boven nog even genoten van het uitzicht en de zon die net onder ging.

Dinsdag hebben we fietsen gehuurd bij de shop waar ik werkte en zijn we naar Canmore gefietst. Sit is een kleine 1,5uur fietsen maar wat een prachtig weer hadden we. Achteraf gezien was het beter geweest ons beter in te smeren want beide zijn we behoorlijk verbrand... ach kleurt weer vanzelf bij! In Canmore heerlijk geluncht en toen wat rondgefietst en terug naar Banff gegaan. Dit was wel even pittig aangezien het hoofdzakelijk omhoog fietsen is en dan ook nog eens tegen de wind in... ja het was behoorlijk gaan waaien. Maar uiteindelijk goed aangekomen in banff en daar vonden we dat we wel wat relaxen hadden verdient. Dus we besloten naar de hot springs te gaan! Heerlijk dat warme water na zo'n dagje fietsen. Heb het toch wel gemist...
Daarna zijn we wat gaan eten. En tja wat ga je dan eten... NACHOOOS^^ ook dit heb ik de afgelopen maand gemist. Dat wordt nog afkicken.

Woensdag zijn we eerst wat dingen gaan regelen. Ik moest nog mijn spullen ophalen bij de shop en moest nog even langs het postkantoor. Wat een verschil in weer ineens. Dinsdag 25 graden en volop zon en vandaag sneeuw... jupz het sneeuwde:-/ Maar eigenlijk ook wel weer leuk dat Angela dan sneeuw mee maakt in Canada^^
Smiddags zijn we naar de Cave and Basin gegaan. Dit is een museum met een grot waar een natuurlijke bron zit. Gaaf om te zien en leerzaam hoe het ontstaan is. Het sneeuwde behoorlijk dus toen we terug liepen was het overal wit. Angela vond 't niet zo...ze was tenslotte op zomervakantie, hahaha Welkom in canada:-p

Donderdag hebben we een auto gehuurd voor een weekje en zijn we de roadtrip naar Jasper begonnen. Eerst zijn we naar Johnston Canyon gereden en hebben we daar lekker rondgelopen. Veel drukker met toeristen dan toen ik er was in de winter maar wel super gaaf om alles te zien zonder ijs of sneeuw:-)
Vervolgens zijn we naar Lake louise gereden en hebben we een stop gemaakt bij canadas beroemdste meer. Het is nog steeds grotendeels bevroren (90% is nog bedekt met ijs) dus Angela kon nog niet echt de blauwe kleur van het meer zien. Ook besloten we naar moraine lake te gaan. De weg was net een paar dagen open dus dit was voor mij ook de eerste keer dat ik hier heen ging. Ook dit meer was nog bevroren  en we konden dus nog niet echt de kleur van het meer zien. Maar wel weer super gaaf om de omgeving en het bevroren meer te zien^^
Savonds in het hostel in lake louise gegeten en daarna besloten even rond te lopen. Maar het was niets bijzonders in Lake Louise... paar winkeltjes die je op 2 handen kan tellen en dat was het dan ook.

Vrijdag zijn we verser gereden op de icefield parkway, Canadas mooiste snelweg. Dit keer zonder sneeuw en alles lekker groen^^ we hebben hier en daar wat stops gemaakt om rond te lopen en te genieten van het uitzicht. Ook zijn we gestopt bij Peyto Lake. Hier lag nog super veel sneeuw op het pad en het was dan ook erg leuk om het pad op te wandelen! Veel glijdende mensen over het ijzige besneeuwde pad. Eenmaal boven wel weer een geweldig uitzicht op het meer. Nog steeds beetje bevroren en dus nog steeds niet de blauwe kleur zichtbaar maar dat maakt het niet minder gaaf. De weg naar beneden was nog glibberiger dan de weg omhoog. Maar als je gewoon rustig aan doet kom je veilig beneden. Soms gewoon gaan zitten en jezelf naar beneden laten glijden is ook een goede veilige manier^^
Daarna zijn we nog naar een ander meertje gelopen.
Dit keer was het meer wel volledig ontdooit en konden we dus een beetje van de blauwe kleur van het water zien.
Daarna zijn we doorgereden naar het hostel. Deze avond zouden we in een wildernis hostel verblijven. Dit houdt in geen douches en geen stromend water. De wc is een hutje buiten. Onderweg kwamen we nog een zware beer tegen die de weg overstak. Blijft toch gaaf om die beesten te zien! Bij het hostel vertelde ze ons dat ze er net 2 weg gejaagd hadden bij de toiletten, toch best apart als je bedenkt dat je daar dus in het donker naar toe moet lopen...
Na het eten zijn we nog een klein heuveltje op gelopen wat ons een geweldig uitzicht gaf over de omgeving. Daarna besloten om naar de atabasca falls te lopen die een paar meter verderop zijn. Hier hebben we een mooie zonsondergang gezien;-) en de watervallen blijven toch elke keer weer gaaf om te zien. Helemaal als ze dan volledig ontdooit zijn zoals nu^^

Zaterdag hebben we onze weg vervolgd naar Jasper. Het was maar een klein stukje. Eenmaal vlak voor Jasper zijn we een berg opgeklommen wat ons een geweldig uitzicht geeft over de omgeving en Jasper village. Wat een gave tocht en wat een uitzicht^^ je loopt eerst in het groen in je tshirt en vervolgens loop je in de sneeuw met je trui, ja nog steeds best wat sneeuw op de bergen. Maar het was het zeker meer dan waard en het uitzicht was geweldig! Eenmaal beneden zijn we ingecheckt in het hostel en daarna nog even naar Jasper village gegaan. Een dorpje iets groter dan Banff maar iets ruimtelijker opgezet. Daardoor voor ons gevoel wel iets minder sfeervol en minder knus maar nog steeds gezellig^^
Savonds na het eten zijn we naar pyramid lake gereden. Dit is een meer met een klein eilandje in het midden. Dit geeft je een geweldig uitzicht op de bergen rondom het meer. Een heerlijke warme avond nog en dus heerlijk genoten. Daarna nog even een stop gemaakt bij patricia lake maar dat was niet super bijzonder.

Zondag was het Angela haar verjaardag! HAPPY BIRTHDAY!! Bijzonder om je verjaardag in canada te vieren? Ja zeker^^ ik had een leuk shirt gehaald voor Angela met de text 'i went to Canada and all i got was this crappy t-shirt' haha toch wel grappig om te geven. En de mensen die we tegen kwamen die dag gaven allemaal commentaar dat ze het shirt super leuk vinden:-)
Eerst heeft Angela nog even een drinkfles gehaald in Jasper, dan als je het zoekt is het lastig om iets te vinden... maar zijn geslaagd. Daarna zijn we naar maligne canyon gereden en daar hebben we een kleine 2 uren rondgelopen door de vallei waar ik eerder in de winter de ijswandeling gedaan had! Bijzonder om de vallei nu te zien zonder de laag ijs erop.
Na deze wandeling vonden we dat we weer eerdergenoemde relax moment verdient hadden  en dus naar de Miette hotsprings gegaan om daar heerlijk ye genieten in het warme water:-) ja het is hier een heel zwaar leven, vraag maar aan Angela:-p
Savonds lekker uit eten geweest ter gelegenheid van Angela haar verjaardag en daarna lekker terug naar het hostel.
Het was wel eerdergenoemde zeer geslaagde dag voor wild spotten, hebben 3 beren (waaronder een kleintje), wat big Horned sheets en zelfs een aantal moose gezien! Er zijn mensen die een jaar in Canada zijn en dit niet zien en wij zien het op 1 dag^^
Savonds besloten we een wandeling te maken van het hostel naar beneden naar de rivier. Dit was echter langer dan we dachten (lees 45minuten naar beneden en 42 minuten omhoig) maar was wel weer gaaf. De lucht was zo helder dat we zoveel sterren zagen. Helaas geen noorderlicht maar daardoor niet minder gaaf. De weg omhoog hoorde Angela iets in de bosjes waardoor ze ineens super snel omhoog ging lopen (daardoor waarschijnlijk 3 minuten sneller boven...). In het hostel (rond half 2 in de nacht) maar meteen naar bed.

En vandaag, maandag, weer terug richting Banff. Eerst nog even een tussenstop in Canmore voordat we de auto inleveren  op woensdag^^ maar dat gaan jullie volgende week wel weer lezen (of over 2 weken).

Fijne werkweek allemaal en tot de volgende keer^^

• 30 Mei 2017 - 09:30

Aleid:

Leuk om al die plekken aan iemand te laten zien ,
    Misschien een job als gids nemen

• 30 Mei 2017 - 10:03

Gerry:

Mooi verslag weer geniet er nog van

• 02 Juni 2017 - 18:32

Tineke Groeneveld:

Wat hebben jullie het leuk daar in Canada, leuk zo,n verslag