Week 5 Canada 2016 - Reisverslag uit Montréal, Canada van Erwin Groot - WaarBenJij.nu Week 5 Canada 2016 - Reisverslag uit Montréal, Canada van Erwin Groot - WaarBenJij.nu

Week 5 Canada 2016

Door: Erwin de Groot1

Blijf op de hoogte en volg Erwin

25 September 2016 | Canada, Montréal

Daar zit je dan, in de bus van Montreal naar Ottawa om daarna door te gaan naar Toronto. Een reis van in totaal 8 uurtjes waarin ik dus mooi mijn avonturen van week 5 kan gaan schrijven in alweer de 5e blog!

Vergeleken met de voorgaande weken is het een vrij rustige week geweest en heb ik een heerlijk weekje verbleven in Montreal! Was erg fijn om even voor een tijdje in dezelfde stad te blijven en niet steeds door te hoeven reizen na 1 of 2 dagen:-)

Na mijn aankomst in Montreal met de bus heb ik eerst even rustig rondgelopen door de stad. Het was voor mij nu de 3e keer dat ik in deze stad was en t is toch elke keer nog wel even zoeken waar alles nu ook alweer precies was. Nadat ik optijd naar bed was gegaan omdat ik toch behoorlijk moe was van de 23uur durende treinreis ben ik de volgende dag wat boodschappen gaan doen zodat ik de komende week zelf wat eten kon maken in het hostel. Toch wel makkelijker als je weet dat je er langer gaat zijn. Ook nog even een bustour gedaan door de stad en boven op de heuvel 'Mont Royal' uitgestapt. Daar heerlijk gewandelt door de bossen en natuur om vervolgens bij de uitkijkplaats te komen. Wat een uitzicht heb je toch over de stad hier! Super gaaf! Daarna weer met de bus doorgereden naar beneden en daar in de stad nog wat rondgelopen.

Maandag heb ik met een jongen uit Montreal afgesproken, Vance! Hij is een erg sportieve jongen en haf tussen z'n school door tijd om even gezellig wat samen te doen. Erg leuk om door locals de stad te gaan zien. Einde van de middag nog even de was gedaan waar ik een meid uit Wales trof die net in Montreal kwam na een treinreis van 4 dagen, jupz dezelfde treinreis die ik gepland heb staan maar dan de andere kant op naar Vancouver. Ze heeft me hele gave foto's laten zien en super verhalen verteld over de reis. Ik heb nu nog meer zin om er heen te gaan!
Na de was nog maar even een filmpje gekeken in bed en heerlijk geslapen!

Dinsdag werd ik wakker en besefte ik mij dat ik vandaag precies 1 maand van mijn reis er op heb zitten. Wat gaat de tijd snel zeg! En al zoveel leuke dingen gedaan en gezien. Zoveel leuke mensen ontmoet! Het is tot nu toe echt een top reis!
Smiddags afgesproken met Olivier. Een jongen die ik eerder ontmoet had en in Montreal woont. Hij heeft me meegenomen naar een lokale markt waar ze allemaal verschillende fruit verkopen en locale producten uit Quebec. Super leuk om hier rond te lopen, kan er wel de hele dag blijven zo groot dat het is en zo lekker dat t er allemaal uit ziet. De markt heet Jean Talen market. Vervolgens hebben we een leuke wandeling gemaakt door Mile End, een wijk in Montreal, en zijn we bij een bakkerij gestopt om een Bagel te eten! Super lekker als die net warm uit de ovenieuwste komt, verser heb je ze niet! Daarna doorgelopen naar een Italiaans restaurantje (Drogheria fine) waar ze verse en overheerlijke Gnochi in tomatensaus hebben! Samen met Olivier een bakje genomen want we hadden ook al die Bagel op! En meteen naast het Italiaanse restaurantje zit een ijssalon( Kem Coba). Dit is een van de beste ijssalons van Montreal. Dus tja dan moet je maar een ijsje proberen he^^ en het is waar deze was overheerlijk! Vervolgens zijn we via Plateau Mont Royal (een andere wijk) weer teruggelopen via een heel mooi parkje (parc LaFontaine).

Terug in het hostel vroegen mede reizigers of ik mee ging met de pubcrawl van die avond (soort kroegentocht). En eigenlijk had ik daar wel zin aan en besloot ik dus mee te gaan. Daar een leuke meid uit Duitsland ontmoet, Stefanie, en een aardige jongen uit Australië, Bodhi. Samen hebben we gezellig tijdens de kroegentocht wat gepraat en gedronken. Eerst gingen we naar een bar waar je 2 bier voor de prijs van 1 kreeg. Nu drink ik helemaal geen bier maar Stefanie vond 2 bier iets te veel en heb ik dus die andere opgedronken. Eigenlijk helemaal niet verkeerd dat Canadeze bier!
De tweede kroeg waar we heen gingen is genaamd het Warehouse. Dit is een bar waar je ook kan eten en al het eten is er 5 Canadeze dollar! Ideaal voor backpackers op lowbudget budget dus! Daar hebben we een bord met nacho's besteld en gegeten. Je kon al wel merken dat er genoeg mensen van de pubcrawl waren die iets te veel gedronken hadden want er werd al gedanst op de bar en tafels, maar we hebben wel enorm veel lol gehad en gelachen!
Als laatste bar zijn we naar een karaoke bar gegaan. Hier was het eerst super rustig, tot dat de pubcrawl groep er aan kwam! En snel werd er al van alles gezongen! Heel gezellig en erg leuk om bij te zijn! Ik heb mijn medereizigers maar niet mijn geweldige zangkunsten laten horen, ze zouden jaloers geweest zijn!
Rond een uur of 2 weer terug in het hostel en dat is net t moment dat jullie daar in Nederland wakker worden. Dus maar even beetje gechat met mensen in Nederland! En uiteindelijk toch heerlijk geslapen daarna!

Woensdag ben ik dan eindelijk naar het olympische park geweest. Olivier adviseerde mij om aan het eind van de middag naar de botanical garden te gaan omdat er ook een lampionnen avond zou zijn. Dus ik niet al te vroeg naar t olympische dorp gegaan. Daar heb ik lekker rondgelopen en wat dingen bekeken over de olympische spelen van 1978 (geloof ik) in Montreal! Ook nog in de toren van het olympisch stadion geweest wat een geweldig uitzicht geeft over het olympische park en de skyline van Montreal!
Daarna rustig aan naar de botanical garden gelopen. Dit is een groot park met allemaal verschillende soorten tuinen (Chineze tuin, Japanse tuin, kruidentuin, Europese Tuinen, tropische tuinen, echt vanallrs). Heel erg mooi om het zo allemaal te zien en heel erg goed bijgehouden door de beheerders. Daar in een restaurant maar wat gaan eten want ik wilde savonds nog rondlopen. Volgens mij deed de caissière wel iets fout want had een volledige maaltijd met een dessert en drankje voor nog geen 6 dollar terwijl de mensen voor mij voor alleen een koffie en een gebakje 13 dollar betaalde... maar dat ga je natuurlijk niet zeggen^^
Vervolgens lekker rustig aan rondgelopen en gewacht tot t donker zou worden. Dit heb ik in de Japanse tuin gedaan op t grasveld aan een meertje, niet slim want terug in het hostel onder de muggenbulten:-(
Maar wat is het een gaaf gezicht die Japanse tuin met al die lampjes en lichteffecten. Maar ik miste wel de lampionnen, dacht ik. Dus ik loop weg en kom langs de Chineze tuin, en wat denk je, helemaal vol met lampionnen. Niet van die kleintjes maar echt hele maquettes en dieren levensgroot van speciaal materiaal met lampen erin. Wat was dat gaaf om te zien zeg! En het was er ook enorm druk! Echt super bijzonder om te zien!

Donderdag opgestaan en voelde me niet zo heel erg lekker en was niet echt fit. Na het ontbijt dus maar weer in bed gekropen en werd ik pas weer om 16.30uur wakker! Dat zal ik wel even nodig gehad hebben. Meteen maar gedoucht en toch maar naar buiten, moest toch wat gaan eten. Ik hoorde iedereen over het restaurant Schwarz en ben daar maar eens naar toe gegaan. Dit restaurant staat bekend om zijn Smoked Meat Sandwich en die heb ik dan ook geprobeerd! En wat is dat lekker!!! Maar goed dat ik het nu pas weet want anders at ik er elke dag wel 1! :-)
Vervolgens ben ik over de Saint Laurent Boulevard terug gelopen naar Old Montreal. Hier zou namelijk de Cite Memoire zijn. Verschillende wandelroutes langs oude gebouwen die wat betekent hebben voor Montreal. Hiervoor moet je een app downloaden (gratis WiFi in de wijk) die je dan aangeeft waar je langs moet lopen en wat er dan te zien is. Tevens geven ze beeld en uitleg bij de verschillende punten. Ook zie je op gebouwen projecties van hoe het er aan toe ging vanaf de oprichting tot nu. Heel gaaf en bijzonder knap hoe ze dit in elkaar hebben gezet! Zo leer je nog eens wat over de stad. Voor jullie in Nederland je kan de app ook gewoon downloaden (montreal en histoires) zo heb je een indruk van wat ik heb gedaan:-).

Vrijdag ben ik rustig aan begonnen en voelde me nog niet helemaal fit maar gelukkig al wel beter dan gisteren. Na het ontbijt maar even wat gelezen en daarna naar het Warehouse geweest met een paar van het hostel om te gaan lunchen. Vervolgens ben ik (op advies van Olivier) naar de notre dame geweest. Je moest hier 5dollar intree betalen en dat wilde ik eerst niet doen. Maar hij zei dat het zeker de moeite waard was dus toch maar gedaan. En het is zeker de moeite waard! Super gave kerk om te zien van binnen. Hele mooie kleuren en heel mooi afgewerkt allemaal! Daarna doorgelopen naar place de Jaques Cartier, dit is een pleintje met allemaal kleine boetiekjes en restaurantjes. Hier maar wat vitamine gehaald in de vorm van een verse smoothie:-) en deze in een parkje aan t water opgedronken. Savonds afgesproken met een jongen uit Montreal, Hamza. Hij komt uit Parijs en woont nu voor 8 jaar in montreal. Hij reist nog geregeld terug naar Parijs, Spanje en zelfs Nederland. Samen wat thee gedronken en gezellig gekletst in een kleine lunchroom. Daarna nog even wat rondgelopen door een ander deel van Montreal. Het blijft toch leuk door locals rondgeleid te worden, ze weten net iets beter de leuke plekjes te vinden dan je reisgids^^

Omdat ik zondags weg zou gaan en het vrijdag gezellig was met Hamza, vroeg hij of ik zaterdag mee ging brunchen met hem en een Spaanse vriend van hem, Xavi. Dit natuurlijk gedaan!
Hij zei dat ik naar het metro station Laurier moest gaan, dus zo goed als ik ben daar heen gegaan en de uitgang genomineerd hij zei. Echter zag ik geen Hamza dus hem maar even gebeld. Hij zei dat ik de Laurier straat af moest lopen en dan kwam ik ze vanzelf tegen. Echter na 20 minuten lopen was ik aan het eind van de straat en geen Hamza. Gelukkig belde hij mij net op dat moment. Bleek dat ik al veel te ver was doorgelopen en dat we elkaar net misgelopen zijn bij een kruising. Dus ik maar weer 10 minuten terug gelopen! Ach hebben we de beweging weer gehad:-/
Vervolgens zijn we met z'n drieën naar een Ierse pub gegaan om daar te brunchen. Hamza gaf een aantal suggesties voor het eten en ik besloot de gegrilde kaas te nemen! Heel erg lekker, een soort tosti maar dan met bacon en maple syrup en nog vanalles er bij en dan natuurlijk de kaas erover:-)
We hebben ruim 3 uur daar gezeten en gekletst en toen moesten we toch nog echt wat dingen doen. Hamza en Xavi moesten nog wat regelen en ik moest nog mijn boodschappen doen voor de busrit van vandaag en mijn tas vast inpakken. Savonds zouden we elkaar nog weer treffen.
Ik heb dus maar mijn boodschappen gehaald en de tas ingepakt en vervolgens ben ik in slaap gevallen op m'n bed:-/ en ik werd wakker om 20.30:-o meteen eruit om m'n salade in de koelkast op te maken en net toen die op was belde Hamza dat zij naar de bar/club gingen en of ik er ook aan kwam. Dus ik snel opgefrist en ook opweg naar het Skype complexe! Een super gezellige bar beneden, een club op de 2e en 3e verdieping. De avond prima doorgekomen met z'n 4en (er was nog een vriend van Hamza aangrschoven, Jeremy uit Frankrijk). En hier weer een canadees bier gehad:-om Haha Montreal heeft een slechte invloed op mij...
Ik lag vervolgens om 4.30uur in bed en realiseerde mij dat ik er weer om 9 uur uit moest om mijn bus te gaan halen. Gelukkig viel het opstaan mee, maar nu eenmaal in de bus ben ik toch best wel moe en zou ik zo kunnen slapen. Gelukkig zijn we bijna in Ottawa waar ik over moet stappen. Daarna kan ik heerlijk in de bus proberen te gaan slapen!

Nou het is toch weer een heel verhaal geworden, en dat voor een voor mijn gevoel rustige week:-) hoop dat alles daar in Nederland ook nog goed gaat?
Fijne werkweek voor jullie gewenst en tot de volgende keer:-)

  • 25 September 2016 - 19:57

    Aleid:

    Dat is zeker weer een heel verhaal ....
    Maar leuk om te lezen , eten, drinken , eten ,eten ,drinken en nogeens eten .....

  • 25 September 2016 - 19:57

    Ans:

    Klinkt allemaal weer prachtig Erwin! Ik kijk nu alweer uit naar je volgende blog!
    In Nederland alles prima hoor. Volgend weekend gaan we Duitsland onveilig maken samen met je ouders haha. Heel veel plezier de komende week weer! ! Groetjes uit Apeldoorn

  • 26 September 2016 - 11:54

    Bart:

    Leuk om te lezen weer!

Tags: Montreal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erwin

Hier zal ik verslag doen van de reis die ik ga maken naar Canada in 2016/2017.

Actief sinds 12 Aug. 2016
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 101557

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2016 - 19 Augustus 2016

Canada!!!

Landen bezocht: